Цитата:
Exercise 1.4.
(i) Construst a standard normal random variable
on the probability space
of Examlpe 1.1.4 under the assumption that the probability for head is
. (Hint: Consider Examples 1.2.5 and 1.2.6.)
(ii) Define a sequence of random variables
on
such that
and, for each
depends only on first
coin tosses. (This gives us a procedure for approximmating a standard normal random variable by random variables generated by a finite number of coin tosses, a useful algorithm for Monte Carlo simulation.)
Пример 1.1.4 я приводил на предыдущей странице 1:
http://dxdy.ru/posting.php?mode=quote&f=27&p=829551В примере 1.2.5 устанавливается следующая случайная величина с равномерной плотностью распределения:
Цитата:
For
we define
We set
If
, which happens with probability
, then
. If
, which also happens with probability
, then
. If
and
, which happens with probability
, then
. If
and
, which also happens with probability
, then
. This pattern continues; indeed for any interval
, the probability that the interval contains X is
.
В примере 1.2.6 задается случайная величина с плотностью вероятности
Можно попытаться сконструировать требуемую величину, как сумму выпадений "гербов" "H" и поделив ее на
или
(или другую показательную функцию). Это верный ход?
Сумма выпадений
"гербов" из
бросков определяется как
Я нашел в википедии следующую формулу для факториала (формула Стирлинга):
Может быть, здесь можно что-то получить преобразованиями?