touched me <...> the fragment
The natural system in comparison with the Pythagorean has
a significant disadvantage in the form of impure fifths, formed between II VI degrees
D - A(Russian)
Натуральная система по сравнению с пифагоровой имеет существенный недостаток в виде нечистой квинты, образуемой между II VI ступенями D - A
Shortly before this was turned up an amazing fragment of another author:
In none really ancient, our mundane tunes and in none row of our current (i. e. synodical) Irmology, Usage, Shortened Usage, Octoechos* and Holidays (as studied by general search from string to string) is not found leaps nor
on false fifth, or augmented fourth nor on sixth nor on seventh.
(Russian)
ни в одном, действительно древнем, нашем мирском напеве и ни в одной строке наших настоящих (т. е. синодских) Ирмология, Обихода, Сокращённого Обихода, Октоиха* и Праздников (как исследовано повальным обыском из строки в строку) не встречается скачков ни на фальшивую квинту, или увеличенную кварту, ни на сиксту, ни на cептиму.
Then again, accidentally has fell on a lot explaining fragment of the third author:
By
false relations is meant the case
when two tones in consecutive chords, which belong to different voices, form false Octaves or false Fifths. For example, if one voice in the first chord sings
b1 and another voice in the next chord sings
b♭, or the first has
c and the second
c2♯, there are false Octave relations.
False Fifth relations are forbidden for the extreme voices only. Thus in the first chord the bass has
b1, in the second the soprano has
f, or conversely, where
b1 ... f is a false Fifth.
<...>
All these rules were essentially intended for the old ecclesiastical music, where a quiet, gentle, well-contrived, and well-adjusted stream of sound was aimed at, without any intentional effort or disturbance of the smoothest equilibrium. Where music has to express effort and excitement, these rules become meaningless. Hidden Fifths and Octaves and even
false relations of Fifths are found in abundance in the chorales of Sebastian Bach, who is othewise so strict in his harmonies, but it must be admitted that the motion of his voices is much more powerfully expressed than in the old Italian ecclesiastical music.
(Russian)
Под переченьями подразумевается случай, когда два тона в последовательных аккордах, которые принадлежат к разным голосам, образуют фальшивые октавы или фальшивые квинты. Например, если один голос в первом аккорде поет b1 и другой голос в следующем аккорде поет b♭, или первый имеет c и второй c2♯, там есть октавные переченья. Квинтовые переченья запрещены только для крайних голосов. У такового в первом аккорде бас имеет B1, во втором сопрано имеет f или, наоборот, где B1 ... f есть фальшивая квинта.
<...>
Все эти правила были существенно предназначены для старой церковной музыки, куда тихий, мягкий, хорошо уравновешенный, и хорошо регулируемый поток звука был нацелен, без каких-либо усилий или преднамеренного нарушения гладкого равновесия. Где музыка должна выразить усилия и волнение, эти правила становятся бессмысленными. Скрытые квинты и октавы и даже переченья квинт находятся в изобилии в хоралах Себастьяна Баха, который в ином так строг в своих гармониях, но надо признать, что движение его голосов гораздо более мощно выражено, чем в старой итальянской церковной музыке.
It is clear that the current interval diminished/augmented fifths in times of Odoevsky-Helmholtz was still called false fifth, the old-fashioned, but were after all, also the times when this
not terrible now interval completely offspring Satanic was called.
Impure (as deigned to call it Nemirovsky) fifth of pure system awaits the same fate. People will understand its true purpose, give it correct name and will meaningfully use this wonderful gift of nature, laughing over the barbarity of ancestors, stupidly maligned it.